donderdag 21 mei 2015

Granola... het moest er ook eens van komen!

Granola, ik zie het overal verschijnen. Instagram, Facebook, blogs,...
Een maand of 2 geleden had ik daar nog nooit van gehoord.

Maar maandag was bij ons een vrije dag, dus ideaal om eens iets uit te proberen.
Ik stuurde manlief op pad met een boodschappenlijstje en na enkele telefoontjes en sms'jes kwam hij thuis met een 10-tal ingrediënten die ik nog nooit eerder in huis had.
Hij ging daarvoor bij Aveve en bij Albert Heijn.




Het gemak met granola is dat je er zelf aan toevoegt wat je lekker vindt.
Ik startte vanuit het recept van Francesca en maakte er mijn eigen variant op.

Dit gebruikte ik:
- 200 gram havervlokken (Aveve)
- 75 gram gepofte quinoa (Aveve - maar die was nog niet gepoft en o wee... wat heeft dat moeite gekost, dus als je reeds kant-en-klare vindt: zeker kopen!!)
- 75 gram amandelen (Aveve)
- 75 gram hazelnoten (AH)
- 50 gram kokosschilfers (Aveve)
- 50 gram lijnzaad (Aveve)
- 50 gram pompoenpitten (Aveve)
- 3 eetlepels plantaardige olie (uit de kast)
- 4 eetlepels vloeibare honing (AH)
- kaneel naar believen (AH)

Alles werd gemengd in een grote kom en daarna op bakpapier gekieperd (op de ovenplaat).
20 minuutjes in de oven (170°) en halverwege even doorroeren, kwestie van overal wat geroosterde kantjes te hebben.

HEERLIJK, moet ik zeggen! Ik had 2 weckpotten vol en momenteel (na 4 dagen) blijft daar nog een halve pot van over!
Volgende keer doe ik er zeker ook eens walnoten bij en misschien gedroogde vruchten!



1 opmerking:

  1. Heb het toch moeten opzoeken toen ik jouw foto zag op facebook. Handige boodschappenlijst, nu weten we waar we dit kunnen halen! Een gezond alternatief dat ik graag eens wil proberen, nu ik in mijn week 5 van start to run zit (haal ik ooit het einde?), lonkt ook de gezonde voeding ...

    BeantwoordenVerwijderen